תחילת התהליך הטיפולי מחייב הזדהות של המטופל עם הדמויות בסיפור, על מנת שיוכל להפעיל הבעה של רגשות כלפי הגיבור, מעורבות רגשית וכו' (בטיפול בילדים רצוי שהדמויות והעלילה יגיע מעולמו של הילד ומתחומים הקרובים לחייו ). בהמשך התהליך מתקיימת השלכה כלומר, המטופל רואה את הדמות הבידיונית דרך עולמו, לפעמים מתקיימת השלכה כפולה שגם הדמות משליכה על המטופל, והסיפור מתפרש מעיניו של הקורא, ובכך משתקפים למטפל ,למעשה, ערכים, עמדות או מצוקות בהם מצוי המטופל. בתהליך הקתרזיס, השחרור, המטפל עומד לרשות המטופל, לתמוך בו ולסייע לו בהגעה לשחרור, פורקן ו"טיהור" הנפש. התהליך דורש מהמטופל התבוננות פנימית במצבים קיימים ומעצים את התובנה שתבוא בעקבותיה בתום התהליך יכול המטופל לראות את עצמו ולהעצים את המודעות העצמית שלו למניעיו ולצרכיו.
ענף נוסף של הביבליותרפיה, היא הכתיבה החופשית ,האינטואיטיבית.אפשר לכתוב בעקבות תמונה שאנו בוחרים, קלף טיפולי כלשהו שאנחנו " מוציאים" מחפיסת הקלפים.לעתים, הכתיבה באה בעקבות ציור או יצירה , כמו קןלאז'
באמנות פלסטית.
שילוב אמנויות
היתרון של שימוש באמנויות נוספות, הוא בזה, שכל אחד יכול לבחור את מה שמרגיש לו "נכון" עבורו באותו הרגע. ילדים נהנים מאד מהמגע עם תיאטרון הבובות , הצבעים ודף הציור. אמנויות נותנות לנו "הפסקה" מהשכל, ומזמינות אותנו לגעת בחושים.המטופלים שלנו "עוקפים" את השכל ו"מוציאים" תכנים היישר מ"הבטן".
1. אמנות פלסטית- ציור או קולאז' – ובעקבות כך כתיבה של משהו ש"עולה" מתוך היצירה.ואחר כך שיחה על כך.תובנות ושחרור.
2. דרמה – שימוש במשחקי תפקידים, או משחק ושיחה בין בובות של תיאטרון בובות. ניתן לתמלל את החוויה.ולעבד את התוכן.
3. מוסיקה וצלילים-אפשר להאזין למוסיקה, כדי להרגע, לתת לדמיון להשתחרר,לספר ולשתף.