?מה אנחנו מציעים

מה אנחנו מציעים?


הוראה מתקנת מותאמת

01

מהי הוראה מתקנת? הוראה מותאמת?

מטרתה של ההוראה המתקנת היא לסייע לתלמידים מתקשים בכל הגילאים, בהתמודדות עם דרישות בית הספר. התערבות זו דורשת אבחון, הכנת תכנית עבודה וביצועה בשיטות שונות, בהתאם ליכולות ולקשיים של היחיד או הקבוצה. זוהי הוראה מותאמת ספציפית לקשיים האקדמיים ולהיבטים הרגשיים והחברתיים.
הוראה מתקנת נשענת על ידע של שיטות להקניית הקריאה והכתיבה, הקניית עקרונות החשבון , ואסטרטגיות למידה, על ידי המורה, המומחית לכך.

מהי לקות למידה?

לקות למידה, מצביעה על קושי ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות (קריאה, כתיבה וחשבון), על רקע נוירולוגי.(קשור להולכה עצבית במוח) אין הכוונה לקשיי למידה, הנובעים מפיגור שכלי, פיגור סביבתי או מבעיות רגשיות. ברוב המקרים ,תתבטא הלקות בפער גדול בין היכולת הכוללת של היחיד והרמה המצופה ממנו, בהתאם לגילו, ובין רמת תפקודו בפועל. ליקויי למידה, נובעים מתפקודים נוירולוגיים (תפקודים עצביים הקשורים למוח) לא תקינים בתפיסה החזותית (חוש הראייה)ולעתים הפרעה כלשהי בתהליכי הקשב. (חוש השמיעה) והם מופיעים בדרגות חומרה שונות - החל בליקויים קלים שאין בהם כדי למנוע תפקוד יומיומי תקין ושילוב במסגרות חינוך רגילות, דרך ליקויים המצריכים טיפול ייחודי בבתי ספר רגילים, ועד לליקויים המחייבים סיוע במסגרות לימוד נפרדות, אם בכתות מיוחדות בבתי ספר רגילים ואם בבתי ספר מיוחדים.

מהו אבחון דידקטי?

תהליך של זיהוי ומיפוי התנהגויות ואסטרטגיות למידה של המאובחן בכל אחת ממיומנויות היסוד. האבחון הוא כלי לאיתור קשיים, יכולות וזיהוי דרכים להתמודדות. מטרת האבחון לאתר קשיי וליקויי למידה, לנסות להסביר את מקורם (ככל שניתן). מיפוי נקודות החוזק והנקודות אותן יש לחזק (הקשיים והלקויות), מאפשר לבנות תכנית התערבות מתאימה, שתאפשר למאובחן לצמצם פערים, להתקדם ולשפר הישגים, תוך התחשבות בקשייו מחד, וביכולותיו מאידך.

מהי דיסלקציה?

זוהי לקות קריאה המאופיינת בקשיים ברכישת השפה הדבורה, בקריאה ובאיות, בהבעה בעל פה או בהבעה בכתב. קשיים אלה, משקפים חוסר יעילות

מהי הבנת הנקרא?

הבנת הנקרא היא היכולת להבין את המשמעות של טקסט כתוב, היכולת להבין את המסר המרכזי ואת רצף האירועים. הבנת הנקרא כוללת כמה רמות:
ברמה הראשונה - איתור הפרטים, דרך הקריאה של השורות.
הרמה השנייה - היא רמת הפירוש, הסקת המסקנות ועוד, דרך קריאה גם בין השורות.
הרמה השלישית - הערכת הכתוב וביקורת, קריאה מעבר לשורות.
בעייה בהבנת הנקרא עשוי להצביע על ליקויי קריאה, ליקויי שפה ו/או הפרעת קשב. ייתכן גם כשל של תהליכי העיבוד השפתי במוח. בעייה בהבנת הנקרא יכולה להופיע בכל גיל.חשוב לטפל בבעייה ולשפר אותה.

שיטת רביב

 מהי בעצם שיטת רביב ?

02

השיטה ממוקדת, מהירה ויעילה במיוחד , מאמינה בשילוב תנועה בלמידה. תנועה היא בעצם ההכנה הטובה ביותר ללמידה . ניתן לשפר את היכולת המוחית ואת ההולכה העצבית ע"י שורה של תרגילי "מוח" מעולם הקינסיולוגיה, "תורת התנועה". ותרגילים שונים שפותחו ע"י נילי רביב.
השיטה מטפלת ב:
ארגון זמן
מיומנויות ארגון כלליות
ניהול מתח: חרדת בחינות וחרדת למידה
שיפור תפקודי זיכרון בקרב מבוגרים: מגיל 40-50 ומעלה
שיפור מצבים שנוצרו כתוצאה מטראומה ונזק מוחי
הפרעת קשב: AD(H)D
דיסגרפיה : קשיי כתיבה
דיספרקסיה: בעיות שקשורות לקואורדינציה מוטורית .
אימון זיכרון : קצר וארוך טווח
אוריינטציה מרחבית כלומר, התמצאות במרחב.
השיטה מציעה טיפול ממוקד ומהיר: משך התוכנית לטיפול בלקויות למידה הוא 16-24 מפגשים טיפוליים ( 4-6 חודשים בערך).
שוב, מה עושה השיטה? שיטת רביב?
השיטה מפתחת ומבססת את התשתית הנוירולוגית הנדרשת ללמידה יעילה ומבטלת את הצורך בשימוש באסטרטגיות עוקפות להתמודדות עם קשיים בלמידה.
השיפור בכישורי הלמידה ממשיך אחרי סיום התכנית.
התוכנית ידידותית מאד: התרגילים פשוטים וקלים לביצוע.
התרגול בבית אורך כ- 20 דקות ויכול להיעשות תוך צפייה בטלוויזיה.
יתרונות בלתי צפויים נצפים לעיתים קרובות בתחומים אחרים בחיים.

בעוד גישות רבות לקשיי למידה מספקות בעיקר אסטרטגיות של עקיפת הקושי או הלקות,
שיטת רביב מפתחת את הנתיבים הנוירולוגיים המאפשרים למידה טבעית של מיומנויות חיים חיוניות אלו.
כתוצאה מכך, לעיתים קרובות יופיעו שיפורים בתחומים אחרים של החיים אשר ימשיכו להתפתח ולהתקיים אחרי סיום התכנית.

אני, חגית שיר, "ממרחב הלב משלבת את השיטה עם טכניקות נוספות של הוראה מתקנת ומותאמת. כדי להגיע לתוצאות טובות.

טיפול רגשי באמנות, ביבליותרפיה

ביביליותרפיה - שילוב אמנויות בטיפול ב"מרחב הלב"

03

 ביבליותרפיה -טיפול באמצעות יצירה והבעה- ספרות : סיפור ושירה
 כלי טיפולי, המסייע בפתרון בעיות אישיות או נפשיות על ידי שימוש בחומר ספרותי. המטרה בטכניקה זו היא להביא את המטופל להבנה, להתפתחות תקינה ולגדילה אישית, תוכנית הפעילות מבוססת על תהליכי גומלין בין הספרות למטופל והתנסות בה לשם סיוע במכלול של מצבי קיום. מטרתו העיקרית של כלי טיפול זה היא העלאת המודעות העצמית תוך חיזוק הדימוי העצמי והרגעת קונפליקטים לא מודעים.
"קריאה עשויה להגדיל את היכולת להבין אחרים על ידי מתן תובנות חברתיות, טיפוח האמפתיה עם הזולת, שבירת סטיריאוטיפים ומיתון עמדות גזעניות" (אדיר כהן , 1990).

ביבליותרפיה מעודדת את המטופל לחשוף ולבטא במילים רגשות וחרדות, ומגדילה אצלו את המוטיבציה לנסות להתמודד עם קונפליקט פנימי ומציאת פתרון. הדמויות בסיפור מסייעות למטופל להזדהות עימם, לקבל עצמו תוך חיזוק עמדות והבנה של התנהגות אנושית. מעבר לפתרון בעיות אישיות, טכניקה זו חושפת את הקורא אל מימד נוסף של הוויה ואל בעיות חיצוניות לו ובכך זוכה לשחרור. הביבליותרפיה מציעה התנסויות מגוונות שהמטופל טרם התנסה בהן ומאפשרת לו שחרור כוחות מודחקים ובלתי מודעים, היא מסייעת לקורא להגיע לתובנות רגשיות וקוגנטיביות, הזדהות, פיצוי ופורקן.
התהליך הביבליותרפי מכיל ארבעה שלבים, הללו מתרחשים בתהליך הדינאמי שבין הקורא לספרות: 

תובנה
קתארזיס -שחרור
השלכה
הזדהות
תחילת התהליך הטיפולי מחייב הזדהות של המטופל עם הדמויות בסיפור, על מנת שיוכל להפעיל הבעה של רגשות כלפי הגיבור, מעורבות רגשית וכו' (בטיפול בילדים רצוי שהדמויות והעלילה יגיע מעולמו של הילד ומתחומים הקרובים לחייו ). בהמשך התהליך מתקיימת השלכה כלומר, המטופל רואה את הדמות הבידיונית דרך עולמו, לפעמים מתקיימת השלכה כפולה שגם הדמות משליכה על המטופל, והסיפור מתפרש מעיניו של הקורא, ובכך משתקפים למטפל ,למעשה, ערכים, עמדות או מצוקות בהם מצוי המטופל. בתהליך הקתרזיס, השחרור, המטפל עומד לרשות המטופל, לתמוך בו ולסייע לו בהגעה לשחרור, פורקן ו"טיהור" הנפש. התהליך דורש מהמטופל התבוננות פנימית במצבים קיימים ומעצים את התובנה שתבוא בעקבותיה בתום התהליך יכול המטופל לראות את עצמו ולהעצים את המודעות העצמית שלו למניעיו ולצרכיו.
ענף נוסף של הביבליותרפיה, היא הכתיבה החופשית ,האינטואיטיבית.אפשר לכתוב בעקבות תמונה שאנו בוחרים, קלף טיפולי כלשהו שאנחנו " מוציאים" מחפיסת הקלפים.לעתים, הכתיבה באה בעקבות ציור או יצירה , כמו קןלאז'
 באמנות פלסטית.

שילוב אמנויות
היתרון של שימוש באמנויות נוספות, הוא בזה, שכל אחד יכול לבחור את מה שמרגיש לו "נכון" עבורו באותו הרגע. ילדים נהנים מאד מהמגע עם תיאטרון הבובות , הצבעים ודף הציור. אמנויות נותנות לנו "הפסקה" מהשכל, ומזמינות אותנו לגעת בחושים.המטופלים שלנו "עוקפים" את השכל ו"מוציאים" תכנים היישר מ"הבטן".
1. אמנות פלסטית- ציור או קולאז' – ובעקבות כך כתיבה של משהו ש"עולה" מתוך היצירה.ואחר כך שיחה על כך.תובנות ושחרור.
2. דרמה – שימוש במשחקי תפקידים, או משחק ושיחה בין בובות של תיאטרון בובות. ניתן לתמלל את החוויה.ולעבד את התוכן.
3. מוסיקה וצלילים-אפשר להאזין למוסיקה, כדי להרגע, לתת לדמיון להשתחרר,לספר ולשתף.


צור קשר כדי לדעת עוד

צור קשר

מיינדפולנס לילדים והדרכת הורים 

מיינדפולנס עם ילדים

04

ביד אחת אתם מחזיקים פרח יפה שמריח נהדר, וביד השנייה, נר דולק. הריחו בבקשה את הפרח הנעים, בשאיפה עמוקה לוקחים אויר ובנשיפה- מכבים את הנר ושוב לוקחים אויר דרך האף , מרגישים איך האויר נכנס דר הנחיריים עובר דרך בית החזה אל הריאות ומשם אל כל הגוף. מה קורה בגוף כאשר הוא מתמלא אויר? איזו הרגשה היא זאת?הגוף מתרחב ונרגע..
ועכשיו, בעדינות ,הוציאו אויר ונשפו על הנר הדולק....איך ה מרגיש בגוף ?
זהו תרגיל אחד מתוך תרגילים רבים של השיטה.
מיינדפולנס –פירוש המילה, לשים לב, להיות בתשומת לב מלאה - לכאן ולעכשיו.
השיטה שמה דגש על מה שקורה בגוף. ומה קורה ברגש
ילדים לומדים להתחבר אל עצמם, להיות קשובים לתחושות הגוף ולרגשות, לומדים להבין את הקשר בין הגוף לנפש.טיפול מצויין בחרדות ופחדים. 
"במרחב הלב" אנו לומדים טכניקות של מיינדפולנס, תרגילים שונים 
שמסייעים בהפחתת חרדות, בהבאת שקט לגוף ולרגש.
תרגילי מיינדפולנס מצויינים גם ליחסים בין ההורים לילדיהם.
בהדרכת הורים אני מלמדת גם את ההורים תרגילי שקט וקשב.

Share by: